måndag 28 november 2016

Testat att jaga med sockar

har vi gjort idag.
Asta fick vara testpilot.
I går kväll klippte jag klorna extra runda och fina.
Allt för att inte slita på sockarna, inifrån. 


Vi testade sockar från ett Norskt
märke som heter Kennel, sockarna är gjorda i
cordura och säljs i 2-pack
( vi har dem till försäljning i vår butik )


Sockarna sitter med kardborre och så tejpade 
vi med en vävd tejp, Sportdoc som vi köpt i sportbutiken hemma i Strömstad, några varv över 
kardborren, utanpå tejpen drog vi 2 varv med vanlig
svart eltejp.


När vi kopplade Asta efter några timmar,
satt alla 4 sockarna ordentligt på plats.
Det enda som inte var helt, var eltejpen, men den
hade gjort sin nytta genom att skydda den andra  tejpen.
Blev det någon jakt ?
Jodå, Asta hittade slag efter ca 15 min som hon jobbade med ca 45 min innan hon reste haren, hon
jagade i ganska exakt 50 min, sen hörde vi hur hon
ylade, trodde först hon fastnat eller något....men på 
GPS,n såg vi att hon rörde sig inom några meters radie, samtidigt som fortsatte att yla i ca 5 min.
Hon var 870 meter bort, så när hon släppte och kom löpan tillbaka, var vi inte så sugna på att undersöka vad som hänt, utan nöjde oss för dagen, troligen kröp haren in.
Vi kopplade Asta och konstaterade glatt
 att sockarna satt kvar och att hon inte fått några skavsår av skaren på benen. 


Väl hemma i stugan blev det i dag
lutfisk-middag 


Och vi fortsätter vår Yatzy turnering
medan snön töar och vinden sliter i träden.
Spännande att se hur det ser ut i morgon, 
 nu +4 och i natt ska det regna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kanon bra men det är lätt att hunden sträcker sig har varit med om det två gånger

Junitjej sa...

Du måste kika in på min julkalender. En passande vinst för alla hundälskare under lucka 3.