söndag 3 april 2016

H-kullen född på dag 63


Fredag kväll hade temperaturen sjunkit till 37,3
Där låg den sen kvar tills lördag kväll.
Runt sex tiden började hon bli lite orolig


Och vid åtta tiden kom den första valpen.
En hane på 380 g


Valp nr 2 tog väldig tid, vi såg att det buktade ut
under svansroten och så försvann den in igen.
När Irma kämpat i trekvart och valpen fortfarande
inte kommit ut, trots kraftiga värkar.
Fick jag ta saken i egna händer( tur att de är små )
Jag kunde precis känna nosen sticka fram över bäckenkanten.
Klämde tag med 2 fingrar rund nosen och när Irma krystade
vred och lirkade jag tills huvudet kom över kanten.
Sen höll jag på utsidan över huvudet så det inte kunde åka tillbaka
in igen, vid nästa krystvärk, drog jag försiktigt samtidigt som jag
vred lite på valpen.....plopp så kom den ut !
En 500g  tung hane.


Sen löpte allt på i lagom takt.
Vi var ute och rastade några gånger under natten och jag fick i Irma både
"häxbryggd" vatten och mat.

Näst sista valpen en tik, var död född.
Så himla tråkigt !
Jag gjorde verkligen allt för att få liv i den, men
det är bara att inse, är den död så är den.
Så tyvärr miste vi en jättefin valp och även en jättefin
valpköpare som nu blev utan valp här ifrån oss.


Däremot har vi fått 2 återbud på hanvalpar, så nu finns
det 2 hanvalpar som är otingade.

Dessa 2 söker nu goda jägarhem med jaktprovs intresse.

Vi har också en hanvalp som vi tänker sälja till kraftigt
reducerat pris till någon jakt och jaktprovs/utställnings intresserad ungdom under 23 år.

Så är du mellan 18-23 år, är jaktintresserad och vill försöka
att köra fram en Finskstövare till jaktchampion.

Skicka då ett mejl till belger-du-nord@telia.com

Där du berättar om dig själv, dina förutsättningar för
att kunna jaga och träna hunden.

Valparna kommer att få namn på H
Herbert, Herman, Helge, Holger, Hubert, Hugo, Harald och Harry
Helga, Hedvig Hulda och Hilma

Undrar ni hur många valpar det blev ?
Ni kan ju alltid gissa här nedanför i kommentarsfältet,
så kan det ju tänkas att vi delar ut ett litet pris....till den som har rätt :)

( ni som ska köpa valp här, vet ju hur många och fördelningen
så ni får hoppa över deltagandet :) )

Gissa antal och fördelningen

Nu ska jag ta en välförtjänt middags sömn.






7 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Eva, stort grattis!

Jag tror hon fick 8 valpar. 3 t, 5 h :)
mvh
Andreas Hallengren

Kjersti sa...

Så godt at alt har gått bra! Trist med den dødfødte <3
8 hanner og 4 tisper.

Bamse genom Eva sa...

Er fina hund fick 5 tikar, varav en tyvärr inte levde, och 8 hannar. Grattis!

Bamse genom Eva sa...

Er fina hund fick 5 tikar, varav en tyvärr inte levde, och 8 hannar. Grattis!

evelyn fridenmyr sa...

Jag tror att det blev 12 st totalt men 11 st då en var dödfödd. Lycka till ny med denna kull!

Erica sa...

Jag gissar på 10st

Erica sa...

Jag gissar på 10st