torsdag 7 september 2017

Är det verkligen så stor skillnad på olika hundfoder

                                                                       DET är det !!

Jag har under mina nu 34 år i hundfoder-branschen lärt mig en del om hundfoder.
Vissa fodertillverkare har under de senaste åren försökt Lära oss butiker att vegetabiliska
produkter är Minst lika bra som kött, bara de behandlas på ett speciellt sätt, något som De
lagt ner stora pengar på att komma fram till.
De fodret har jag slutat att sälja, Jag som fackhandlare tänker inte stå här och ljuga !

Det finns otroligt mycket märken och sorter att det säkert går helt runt i huvudet på
många hundägare.

Själv vill jag inte ha foder med majs, vete och sojaprotein och absolut inte cellulosa
som det finns i en del hundfoder.
Majs i hundfodret är ungefär som havre till häst, många blir hyperaktiva och stressade.
Vete, soja ser jag bara som utfyllnad för att fodret ska få en billigare prislapp eller att
fodertillverkaren vill tjäna mer pengar.

Fodret man ger hunden måste innehålla animaliskt protein
och som vi alla Lärt oss, står ingredienserna i fallande skala,
 i innehålls deklarationen, men var kritisk !
Även om det står Köttmjöl först och de följande ingredienserna är ris, majs och vete
så kommer inte övervägande proteinet från köttet utan från vetet, majs och ris som också
innehåller gluten, som ju är ett protein.


Vilket foder ska man välja då?
Det finns många bra, själv använder vi Acana, men jag förstår om många tycker att
det är alldeles för dyrt, så jag har nu letat efter ett bra Och prisvärt foder som i princip
alla kan ha råd att köpa, för att ha som bra alternativ i min butik.
FourFriends är inte helt spannmålsfritt, då det innehåller ris( som också är spannmål)
men ris är ändå en helt ok kolhydrat, sen är det potatis, äpplen, Norsk kallpressad laxolja, vilket är bra för hud, päls och tassar. FourFriends innehåller också AloVera som är bra för en sund
mage och tarm.
Köttandelen är hyfsat hög, upp till 43% och det finns flera olika köttslag att välja
på  Kyckling, Anka, Kalkon, Lax och Lamm.
Mina favoriter är FourFriends SensiDog High som bygger på Anka & Kalkon,
FourFriends Power som har kycklingfett på hela 22% och torkad kyckling på 42 %.
och FourFriends Adult som med sina 42% Kyckling.
 Adult blir riktigt prisvärda, endast 599:- för 17 Kg




Så nu kommer jag att sälja FourFriends både i butiken och i vår webshop.
Det är många, framförallt jägare som hör av sig angående foder och tillskott
hit till butiken.
Så nu kan jag även sälja något av de hundfoder jag rekommenderar
även till de som bor längre bort.
Vi använder ju sen förra säsongen FourFriends Power köttkorvar när vi jagar.
Vi har även använt Boost ( rent kyckling fett) från Vom och Hundemat,
jättebra men svårt när man inte har tillgång på någon frys.
Så nu kör vi med FourFriends Powerkorvar.
På morgonen vid jakt får Asta och Irma en  halv korv var,
sen efter avslutad jakt får de en halv korv, en halv påse Sport X
och 1/2 till en liter vatten.
När vi sen kommer hem får de sitt vanliga foder med extra mycket vatten.



Det är, särskilt så här års, många som hör av sig och är bekymrade för att deras hundar
inte äter när de kör dem hårt, till ex när de far uppöver och ska jaga någon eller några veckor.
Mitt tips är, ge ALLTID hunden vatten inom en halvtimme efter att du kopplat
för dagen, ihop med Sport X och köttkonserv.
Köttet gör att vattnet är "värt" att dricka upp allt av (och det tillför energi)
annars tar hunden bara några slaffsanden i vattenskålen, det viktiga är att få i hunden
minst en halv liter vatten.
Den här boosten gör att när hunden sen fått vila och den får sitt vanliga foder
i stugan är den inte helt körd i botten, utan kroppen har redan börja bygga upp
sig och matlusten finns där, så den äter upp sitt vanliga foder.(även nu med extra mycket vatten)

Nu lite reklam 😊
I vår webshop kan du nu beställa minst 4 stycken 17 kg säckar (599-699:- st) och få
dem fraktfritt hemkörda till dörren.
Du kan blanda påsarna fritt, du behöver alltså inte köpa 4 av samma sort
Du har då också möjlighet att köpa FourFriends Powerkorvar och Sport X
och få det med samma leverans.
Behöver du något annat i vår webshop beställer du det samtidig, det är då
också fraktfritt.
Och det fina i kråksången är ju att du kan välja hur du vill betala.
Faktura, delbetala, direktbetala, du väljer själv 😉
Tycker du att det blir mycket med 4 stycken 17 kg, så kan man ju köpa
ihop med någon jaktkompis, granne eller arbetskamrat 😊
Här hittar du FourFriends och här Sport X

Har du frågor?
Kan du mejla på kontakt@gardsbutiken.org
eller ringa på 0526-17 10 99 ( Ons-Fred 11-18, Lördagar 11-15)
www.gardsbutiken.org





1 kommentar:

jazz sa...

orange gibbon
Buy Klotång sekatör orange Gibbon