onsdag 13 september 2017

Inget fungerar och regnet öser ner

Söndag morgon, uppstigning strax efter 05.00, fantastiskt !!
Särskilt när vi kom fram vid 24 - tiden,  rastade hundarna och packade upp all packning. Kom väl i säng vid halv två tiden.Bara att konstatera att helt normal är man inte.

Till råga på allt, så öste regnet ner, men är det första dagen på semestern och man har legat och drömt om långa klingande hardrev i hög klar höstluft.
Så då blir det som det blev.



Asta slet i ösregnet men inget upptag för varken henne eller Irma.
Nya tag, Måndag morgon, Asta la ut, jobbade på bra, men hon hittade inga slag.
 Efter 4 timmar gav jag upp och flyttade mig och släppte om på nytt ställe.
Asta hittade  då slag kl 11, kl 16 kopplade jag henne.
 Måste ge henne en stor eloge till hennes arbetsinsats.


Upplevelsen på söndagen var en ren som kom i fullt sken, tryckte mig upp mot trädstammen jag satt vid, då jag var osäker på vad det var som kom brakade genom skogen, han se renen mellan stammarna, den sprang för livet, såg dock inte vad som sprang bakom. Rätt som jag satt där och regnet öste ner så kom det en rökpelare upp från marken någon meter framför mig......inte konstigt att folk förr trodde på både tomtar och småknytt.
En stor vattendroppe som träffade en röksvamp, orsakade rökutvecklingen, inget mer spännande än det, men ett leende på mina läppar och en tanke till alla dem som aldrig sitter ute i naturen när regnet öser ner, tänk vad de missar 😃😃


Irma gick på slag I över 4 timmar hon också, fick ut haren, jagade rätt ner i huvudgrusvägen där hon mötte en grusbil med släp, som tur var svängde den av precis framför Irma, då vi körde bakom lastbilen så är vi ganska säkra på att haren valde vägen som lastbilen svängde ner på.
När lastbilen svängt, ser vi Irma stå där mitt i vägen.
Vi kopplade och avslutade dagen.


Måndag gick hundarna på slag inget upptag.
Tisdsg, Irma fick vila. Släppte Asta, hon hittade slag direkt, nu jäklar! !
Efter 6, 5 timmes slagarbete, några timmars sömn ( gud som man sover i friskluften ) nu kom min poncho till nytta igen, nu som liggunderlag. Asta får ÄNTLIGEN ut haren, jagar i HELA 6 min.
Trond som är den av oss som är mest enveten, stretar sig upp i branten och hittar Asta vid en sten, stor som ett hus, där hade haren sökt skydd.
Helt otroligt, 3 dagar med 2 stövare och sammanlagt ca 10 minuters drev.
Det går bra nu !!










Inga kommentarer: