måndag 5 februari 2018

Äntligen har jag gjort klart

och redigerat bilder så det blir
en fotobok på björnarna jag fotograferade
i somras


Det här är mitt första björnmöte.
En magisk natt på en myr  i ingenmansland mellan
Finland och Ryssland


5 nätter i olika små träskjul, ensam, med björnar
strykandes runt skjulen, en helt otrolig upplevelse.
 En av nätterna glömde jag låsa dörren.


En annan natt försökte en björn ta sig in genom dörren
( tur det inte var samma natt som jag glömde låsa)
Film på det finns i listen, till höger


En natt regnade det så det var omöjligt att få
några bra bilder, men det var ändå mysigt att ligga
där och lyssna på regnet .


En natt kom en varghona som försökte ta en björnunge,
tyvärr såg jag inte det, då händelsen var några 100 meter bort.
Men det var många entusiastiska fotografer som till
frukosten berättade sin upplevelse med vargen.

Den sista kväll när guiden följde med till ett av skjulen, stod en
björn bara några meter bort, guiden viftade och hojtade, björnen
gick undan, men jag såg den mellan granarna, skynda dig in sa guiden
och gick iväg, jag blev så stressad så när jag skulle vrida om handtaget
lossnade det och dörren gled upp.
Med vetskapen om att det stod en björn några meter bort
och jag satt där med handtaget i handen, så gick pulsen upp
i ett par 100 slag i minuten.
Jag fick dit handtaget, låste och fick upp mina kameror.
Fick många bra bilder den natten


En oförglömlig resa.



Inga kommentarer: