söndag 19 mars 2017

Micro-vår

I morse när jag vaknade sken solen
och det var helt tyst, INGEN blåst.
Skuttade ur sängen, ut med hundarna.
Sen gick allt med en rasande fart.
Veckostädade hundstallet, vårstädade fågelhuset.
fyllde på mat i mitt vildfågel-träd.
Sen i väg och hämtade en av bilarna som varit på service
och så lite inköp av vårblommor.
Jobb i min Gårdsbutik mellan 11-15.


Efter jobbet tog jag en runda med bilen för att se
efter våren.....
I Älgåfossen forsade vattnet och jag
fick testat kameran, handhållen med längre
slutartid, blev ganska nöjd med resultatet



Hasselbuskarna  blommar nu med sina
pyttesmå blommor.
I år ska jag försöka hinna före familjen
ekorre och plocka in hasselnötter och
göra egen chokladnötkräm.


Jag såg både tranor, sångsvanar och en
Tofsvipa på min rundtur.
Och en räv.
Räv är ju inget direkt vårtecken förutom
deras parning skrik. 
Det och ugglornas hoande  nu på våren
är så mysigt att ligga och lyssna på.
Att sova med fönstret lite på glänt och höra
naturens alla ljud är både stärkande och glädjande.
I dag vaknade jag av Pilfinkarnas tjattrande.
VÅREN ÄR PÅ VÄG !!

I dag är planen att fotografera vildsvin 
och blåsippor. 

2 kommentarer:

Kjersti sa...

Jeg trodde du stengte klokka 14 i går, ellers hadde jeg kommet innom deg!
Veldig bra at du har fått bildet så fint med såpass lang lukkertid uten stativ! Du er stødig på hånden :)

Eva sa...

Det blev lite övertid, stängde egentligen kl 14.
Tror det är stabilisator i kameran 😉