måndag 19 oktober 2015

Jämtlands veckan Dag 4


På Onsdag kväll kom Marianne och Per Grahn
upp till oss i Lidsjöberg.
Då det är roligt att få höra avkommorna så bestämde
vi att Elsa, Marianne och jag skulle släppa
i det området som Edward haft ute hare tidigare

Ebba, Per och Trond släppte där Irma tidigare haft
ute en liten hare

Björn och Edward skulle släppa längre ut i tärrengen.


Vi släppte vid 8 tiden
Elsa gjorde fina sök rundor medans Marianne
och jag njöt av stillheten och den fina morgonen.

Det dröjde inte länge, så såg vi på GPS:n att Elsa
nu gick på slag

Troligen samma hare som Edward haft ut tidigare,
för haren kom exakt vid de stora granarna.

Den här haren såg vi 7 gg under dagen.

Vi hade de allra bästa film lägena flera gånger
under dagen, men lyckades klanta till det varje gång.

Den bästa sekvensen var när Elsa hade ett tappt i vägen.
Haren låg och tryckte vid en sten..ca 70-80 meter bort.
Elsa får ut haren, båda kommer som raketer på grusvägen,
haren vinklar upp i skogen precis där vi står, Elsa fastnar i
en massa nersågad sly,men sliter sig loss och skriker av glädje över
att se haren, det brakar upp över åsen....så nöjd !!

Förmodligen min bästa film sekvens någonsin....om
jag inte tryckt på fel knapp.....


Nu är det säkert många av er som tycker att vi borde
skjutit haren i stället för att ta kort och filma.
Men jag ser ingen vits med att skjuta alla harar som
våra hundar får ut och jagar på.

Det är otroligt spännande att istället se hur hunden löser
alla fix och trix haren hittar på.


Det här var en ganska kall och sur dag, så jag och Marianne
var glada när Björn kom och tände upp en liten brasa
i  jaktkojan som stod vid vägen.

Elsa hade ett längre tappt under tiden vid värmde oss
och åt våra mackor.

Elsa redde ut tappten..inom tappt tiden ( vi tog de Norska reglerna :) )
Elsa hade nästan full tid innan tappten....och körde sen
över 40 min i en repris

Så Marianne och jag var mer än nöjda över Elsas arbete.
En hund som visar stor jaktlust och som har ett väldigt hörbart skall,
jobbar lugnt och metodiskt på tappterna och är helt tyst på fot och tappt.


Den här dagen såg också Björn och Trond 2 björnar, som de
också lyckades filma.

Ebba jagade i ca 75 min på den lilla haren som mest
springer fram och tillbaks på vägen.
Per och Trond såg den haren 6 gg

Ännu en fin dag i Jämtland



Inga kommentarer: