söndag 1 oktober 2017

Andra dagen på Qvinnokampen


I dag steg Asta och jag ur sängen 05.30 !
Jag skulle möta domaren, Håkan kl 6 i Bratten.
För vidare färd ut i skogen, där vägvisaren Ivan väntade.
Asta släpptes kl 07.00
Hon jobbade lika bra idag, kanske till
och med bättre.
Hon hittade slag som hon jobbade med
men som inte ledde framåt, så jag valde
att flytta.
Nu fick Asta slag i princip med en gång,
svansen viftade ivrigt och hon skuttade 
över stock och tuva.
Jag satt där och glodde på pejlen och
tyckte hon jobbade sig framåt exakt så 
som jag vill, men så blev hon nog lite osäker
och kontrollerade lite bakåt och så fram igen
lite bakåt, då orkade jag inte se mer, så
jag tog upp en kexchoklad för att ha något
att göra.


                                                 Då kom upptaget och haren !


Haren hoppade nästan rakt i elden !
For rakt över vägen och ut i skogen, så bra !!
Men lycka varar sällan länge.....haren kom ut på vägen
 efter bara 5 minuter och sprang förbi domaren och mig i en rasande fart, 
vinklade in i skogen efter ca 100 meter, härligt !
För att komma ut på vägen igen bakom kurvan 😯
Asta tog vägen och avhoppet helt klockrent !


Drevet ångade på ner i ett T-kors, Asta tystnade
sen hörs bara ett upptagsskrik som varade i flera minuter, 
Asta hade nu synkontakt med haren på en äkta Norrlandsväg, 
det vill säga..rakt väg i flera kilometer.
Domaren blev så glad att han sträckte armarna i luften, 
Asta jagade i 45 minuter, sen blev det tappt i T-korsen,
 då haren gjorde några smarta trix och Asta kom lite efter.
Här blev det tillslut dötappt.
Men jag är supernöjd !
Lite mer rutin så blir Asta en Superhund,  det
är jag helt säker på.
Vi placerade oss som nr 8 av 19 och av Elit hundarna
blev vi nr 5 av 12, inte så illa !!


Vann gjorde Högbrons Pella och Marita. Finskstövare
2:a Lindestubbens Enya och Therese Smålandstövare
3:a Astuens Kaip och Michaela  Gotlandstövare

Prisbordet är enormt på Qvinnokampen !!
 mina priser som jag vann, förutom den fina bucklan var
15 kg Halla Hundfoder, 1kg FourFriends 
en stekpanna från OBH NORDICA, pannlampa, grill-
pinne, presentkort på Fodax, Bok från Jägarförbundet, mössa, scharf, hundgodis, 
och en del andra fina saker som jag får se på när 
jag kommer hem.


Kvällen firar Asta och jag i sängen med
Chips och Coca cola.


Det har varit en kanon helg.
Trevliga domare och vägvisare.
Massor med härliga tjejer, några nya 
och många gamla som jag han prata med.

Ingeborg gör ett fantastiskt jobb med att få
fram så mycket fina priser, till ALLA !
Och alla andra som provjagar, fixar provtur, 
Tack alla för en fantastisk helg 👍



Inga kommentarer: