måndag 21 augusti 2017

En flygande start

 kan man ju säga att det blev för oss idag.
Asta och jag blev avsläppta i skogen 4,30, okristligt tidigt !!
Men Trond och Irma plus småtjejerna skulle vidare i terrängen,
så 4,33 släpptes Asta.
Upptag 05,27
Asta han jaga ca 5 min, så hörde jag ett mullrande bortåt vägen
och något stort svart närmar sig...med MINST 8 cylindrar, björnjägar
Anton var ute och spanade, han blev väldigt förvånad att få se mig
där mitt i ödemarken.
När vi står där och pratar kommer plötsligt haren ut på vägen,
springer emot oss, trots att bilen står med motorn igång, haren'vänder
framför bilen, hoppar tillbaka och in i skogen igen.
Anton ska vidare på sitt björnsök och Asta kommer ut på vägen.



Nu krånglade det till sig lite för Asta och hon får en
tappt, 5,50


Påstick 06,25
Haren kommer förbi mig efter ca 40 min
 och Asta ligger då ca 5 min bakom.
Hon får en tappt 07.16, haren gick i typ samma
slinga och tillslut blev det för mycket, hon jobbade
på tappten och tillslut hade det gått en timme


Jag bestämde mig för att koppla, det var ju ändå första dagen.
Trond ringer nu på telefonen för att berätta hur det går för Irma,
jag ser hur Asta jobbar på tappten och hur hon plötsligt viftar till
på svansen och far runt, upp hoppar haren, 40 cm framför Asta 
och drevet är i full gång, igen.
Klockan är nu 08,38 jag kallar in och kopplar henne efter
ca 20 min. En drevtid på 94 min 21 Augusti med Asta 2 år
är mer än jag vågat hoppats på.
Vi avslutade ju förra säsongen med en provetta, så nu har jag
tro på en bra höst 😏


Gamla Irma hade ut 2 harar och jagade i stentuff terräng,
första drevet tog slut nästan innan det börjat, haren kröp troligen in.
Så Irma la ut på nytt sök och hon hittade nya slag 07.50
haren var på benen 08,00, han gjorde en runda i normal skogsteräng
sen valda han att gå upp i berget delen, bland stup och branter
 vilket troligen bidrog till det hackiga drevet som hon ändå höll igång tills
haren kom ner igen och drevet flöt på bra, Trond kopplade Irma på
fullt drev 09,39
Efter jakten är vi noga och snabba med att ge våra hundar ny energi i form
av vatten, X-sport ( salter och elektrolyter för snabbare återhämtning)
samt någon form att kött för att vattnet ska bli smakligare.


Lilla Zaaga fick också sina timmar i skogen.
Här tuggades det både på pinnar och kottar.


Och övades på hopp och skutt 😊💖
Zaaga är nu 3,5 månad.
Medans jag satt i skogen med Zaaga gick Trond en runda
med vår Pointer Trix, hon är nu 4,5 månad så det är skogsvana
som gäller även för henne, där är det inte snack om att tugga på pinnar
och kottar och där är det mer spring.


Tillbaka i stugan efter en kall och blåsig dag
smakade det gått med tomatsoppa, en värmande och riktigt
god soppa, receptet hittar du här

Vi har fått in en mängd rapporter från våra valpköpare
Det ser MYCKET lovande ut 😊

Inga kommentarer: