onsdag 5 oktober 2016

2 drev idag med Asta


Ännu en härlig morgon 
Nu -8 och i dag tänkte Asta och jag att prova oss på 
Måndagens hare, den hon aldrig fick ut.
Släpp 7,20 ( Blir nästan samma tid varje dag)
Och då är det ljust !



Asta gjorde en fin sökrunda och 580 meter bort
gjorde hon en mindre rosett, släppte och kom tillbaka, sökte av runt vändplanen och drog i väg
tillbaka mot där hon gjort rosetten ( eller snurrings som Trond säger :) )
Jag ser på GPS:n hur hon skjuter fart och hon
släpper också ett litet skall.



Hon jagar nu tyst i över 30 min,troligen
stötte hon ut haren när hon gjorde "rosetten" och
kom nu väldigt långt efter.
Hon släppte något litet skall någon gång,
men då haren inte satt sig, kom hon aldrig ikapp. När drevet kom ut på grusvägen, redde hon aldrig
ut det.
Hon jobbar väldigt bra, tar vägkanter,
ringar, jobbar sig vidare ut i vägkanter
och längs med vägen en bit in i skogen.
Jag tycker hon jobbar väldigt klokt och
med glöd..
11,30 kopplade jag Asta.


Vi åker till ett nytt område och
jag släpper henne kl 12, det är du 4 plusgrader. 
Asta gör 4 stora fina sökrundor, 13,10 skriker Asta i
och haren är på benen. 

Det går i en fin båge och rätt ner i 3-vägs korset
där jag ställt bilen, haren kommer farande från skogsbilvägen rakt över grusvägen och in i skogen.
Asta är lite övertänd så här förspringer hon sig
lite, men ringar och kommer på avhoppet, det tog
bara några minuter.
Haren går sen stort och fint fram till 13,47 då
tar han huvudgrusvägen som går genom terrängen.
Asta får här en tappt på ca 10 min och
jag har tagit mig ner för att ha koll om det kommer
några bilar. 
Hon jobbar så klokt och metodiskt att jag blev tårögd, vilken hund ♡
Hon hittar avhoppet och jagar vidare,
haren gör en sväng för att åter komma upp
på grusvägen, den här gången slår Asta på bromsarna och håller löpan och tar avhoppet och
jagar vidare. 
Asta jagar nu fram tills jag kopplar henne 15,19
Hon har då jagat den sista kvarten på grusväg in i skogen för att åter dra ut på grusvägen, då kopplade
jag henne.
Då hon gjort en jätte prestation med att
ha ut 2 harar och jobbat i nästan 8 timmar 

Hon fick massor med beröm och sin vanliga
skål med vatten, elektrolyter och energi mat


En vacker dag når vi kanske toppen :)
Just nu känns det som att vi är på väg.

Vilodag i morgon 

Inga kommentarer: