måndag 30 januari 2017

DjurensRätt emot Räv-SM


Djurens rätt ger sig nu på försäkringsbolaget Agria för att de sponsrar RÄV-SM
Som vanligt när dessa djur-rätts föreningar ska kritisera jakt, så är det ingen saklig information.

Utan skrivet ur offer perspektiv.

Rävar som ska jagas i 90 minuter för underhållning !
Det handlar ju inte om att släppa ut någon synlig räv framför nosen på hunden som typ en Greyhoundsbana med levande vilt, utan hunden ska ju själv hitta OM det finns någon räv som rört sig i området och följa på dessa SPÅR, att hunden har synkontakt i 90 minuter är omöjligt.
Så någon större risk för stress är det INTE, räven kan ju också välja att gå i gryt.

Att räven själv är ett rovdjur som dagligen utsätter andra djur för stress glöms
givetvis bort, räven är ju ett så vacker djur, är ju det argument dessa aktevister har och troligen tror de att den äter späda skott av gräs och träd.
För i dessa djur rätts föreningar så är allt som i Edens lustgård, frid och harmoni bland köttätare
och gräsätare och så jägaren den sluge och elake.
Givetvis är det inget att lägga energi på, att argumentera emot dessa " kan och vet allt" människor.
Men det finns en stor fara att INTE argumentera emot och påvisa fakta och det är att ju mer dessa människor från alla dessa djur och rovdjurs föreningar/facebook sidor får hålla på med sina osakliga inlägg är att "vanligt folk" tror på det som skrivs av dessa osanningar.

Så tillslut har vi ett förbud mot jakt med drivande hundar och våra stövar-raser är ett minne blott.
Jakt har vi hållit på med sen jordens skapades, men då i lite andra former än nu.
Vi här i norr hade aldrig kunnat överleva utan jakt, den som inte tror mig kan ju gå ut naken och sitta och tugga på en pinne och se hur länge hen överlever, nu i jan/feb.

Det är ju givetvis svårt att försköna jakt till något romantiskt och gulligt, men att jägare alltid ska
framställas som blodtörstiga, giriga och som älskar att döda och plåga djur är ju totalt osakligt !

Jakt med hund är ju för det första ett jättejobb innan det fungerar, hunden ska lära sig att hitta sitt bytesdjur, klara av att driva och inte låta sig bli lurad av bytesdjurets sluga och smarta trix.
Och att aldrig ge upp sökandet förrän den blir inkallad.
Den ska också jaga rätt djur, vilket den inte vet som nyfödd utan det måste också präglas.
De flesta av mina inte jagade vänner tror att mina hundar far fram i skogen med en liten hare några meter framför nosen och att haren springer för sitt liv.
Hur fel är inte det !!
Min hund ser kanske haren i upptaget och senare om vi skjutit den.
Oftast lurar haren mina hundar och skuttar lugn och harmoniskt vidare i skogen, troligen med ett litet leende på sina läppar.
Medans min hund letar runt i tron och förhoppningen om att hon ska reda ut vart haren tog vägen.

Jag har ju skrivit här i bloggen om många av mina dagar i skogen med våra hundar, mycket därför att jag vill visa dels hur trevlig och spännande jakt med stövare är och framförallt hur mycket tid man måste lägga ner innan man har en hund som kan i vårt fall med harhund ska jaga 120 min på prov.

Ni kan läsa Djurens Rätts inlägg här




Inga kommentarer: