fredag 24 juni 2016

Midsommar dessert

till aftonens grillparty.
Det blir helgrillad gris....så efter det behövs något syrligt, sött och gott .


Började med att baka sockerkaks botten i långpanna

5 ägg 
3 dl strösocker 
1,5 dl vetemjöl 
1,5 dl potatismjöl 
2,5 tsk bakpulver 

Gör så här: 
Sätt ugnen på 175 grader
Vispa strösocker och ägg. Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver i en bunke och rör ordentligt så att allt blandar sig. Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten försiktigt. 


Klä en långpanna, ca 30x40 cm, med bakplåtspapper och smöra och mjöla papperet. Häll smeten i pannan och grädda i 15-20 minuter .

Den här bottnen är perfekt om man vill göra stora rektangulära tårtor.
Gör 3 och du slipper att dela och krångla.

  

Sen var det bara att sätta fart med att skrapa ur och diska
alla urbrända doftljusglas från IKEA.

Fint att äntligen bli av med dem :)



Kokade ihop 2 stora rabarber med en halvliter jordgubbar
och 1 dl socker


När sockerkakan var klar tog jag ut rundlar som jag la i botten
på glasen och fyllde på med rabarber/jordgubbs kompotten


Sen delade jag 2 liter jordgubbar som jag blandade med 2 msk socker
och 1 dl Bols jordgubbslikör.

2 msk av jordgubbsröran i glasen blev lagom.



Istället för grädde, gjorde jag en röra med Mascarponeost lite Crème Fraiche
och 50 gram riven vit choklad.

Som topping rostade cocosflingor och riven mörk choklad



Till detta iskall Flagg Punsch

Önskar er alla en riktigt fin Midsommar

Inga kommentarer: