lördag 8 september 2012

Semesterdag 1 ( 21 augusti )

 Upp före 6, helt overkligt tidigt för mig ( särskilt när det är första semesterdagen)
första timmen ute i skogen, tror jag att jag sover eller jag GÖR det.
Lutar mig bakåt mot en bra trädstam, blundar och njuter av
skogen sus och dofter
 Sus och sus, den här morgonen trodde jag att jag skulle bli tokig,
herregud va MYGG och de var INTE små!
 Irma jobbade på i riktigt fina sökrundor, så jag flyttade mig lite
sakta i terrängen, alltid spännande att se om hunden kommer
i håg något sen förra säsongen.
Irma hittade slag och efter ca 1 timme var haren på benen,
Irma jobbar med ganska hög fart och hög näsa vilket
gör att hon nästan alltid stöter upp haren, så även denna morgon,
ett litet skall....ännu ett och så var drevet igång.
Hon jagade ca 15 min...sen fick hon tappt..hon lämnade tappten
och sökte sig tillbaks till upptaget.
Jag gick då mot där hon tappade bort haren och hoppades
att jag på det viset skulle locka henne åt rätt håll.
När jag hade ca 200 meter kvar, satte jag mig och lät
henne slå ut själv....upptag och fullt skrik :)
Nu jagade hon med ganska bra skall lite grovt kanske
men väldigt hörbart :)
 Var helt säker på att haren skulle ut på någon
av grusvägarna, satt beredd på att springa antingen upp
eller ner för åsen.
Men den turade så fint nere i dalen, plötsligt fick jag
höra Terro komma jagande....va f..snabb kontakt med
Trond, jo Terro jagade på en hare som nu hade gått
ner dit jag var, han jagade dock på vägen uppe på åsen.
Irma skötte sig kanon bra men fick tappt nere i dalbottnen, efter ca 20 min
Terro jagade fram och tillbaks upp i grusvägen...ingen av hundarna
stördes av varandra, trots att de var så nära.
Irma jobbade på sin tappt den här gången...
Men nu var kl fram åt 10.30 och det började
bli varmt, så jag kända att det fick vara bra för att
vara första dagen.....pressade mig egenom några täta granar
och stod öga mot öga ..med en ...uggla!

 Den var knappt 3 meter bort, jag stoppade försiktigt ner handen
i fickan och fiskade upp min lilla kamera...då sprakar det till i jaktradion
Eva..är du där?.....på ljudlösa vingar gled fågeln iväg mellan granarna...
jag stängde av radion och smög mig fram
och där..där.var den..lite längre bort den här gången...men jag lyckades få den på bild :)
Tog en bild på fjädrarna som hängde kvar på granen,
då jag var helt säker på att jag aldrig skulle få syn på den igen,
tror det var en unge...efter som den bara flög något 10-tal meter
och den såg lite luddig ut i fjäderdräkten

Ännu en härlig dag i skogen, trots mygg
och försummad skönhetssömn :)


2 kommentarer:

Kjersti sa...

Selv om jeg ikke forstår noe som helst av jaktspråket, så høres det ut som dere hadde noen deilige timer :) Veldig moro å møte på ugle!

Anonym sa...

Vilken underbar dag Eva, det är inte dagar som gått utan just dagar som dessa som man minns.